Istina ili Izazov – pitanje je sad?

[et_pb_section fb_built=“1″ _builder_version=“4.9.2″ custom_margin=“0px||0px||false|false“ custom_padding=“0px||0px||false|false“ collapsed=“off“][et_pb_row column_structure=“1_2,1_2″ use_custom_gutter=“on“ make_equal=“on“ admin_label=“Red“ _builder_version=“4.9.2″ background_size=“initial“ background_position=“top_left“ background_repeat=“repeat“ width=“100%“ collapsed=“off“][et_pb_column type=“1_2″ _builder_version=“3.25″ custom_padding=“|||“ custom_padding__hover=“|||“][et_pb_text _builder_version=“4.9.2″ background_size=“initial“ background_position=“top_left“ background_repeat=“repeat“]

Peti regionalni forum komunikacionih lidera “Izazov 2019” održan je 25. i 26. marta u hotelu Hyatt Regency u Beogradu, pod sloganom “Istina ili izazov – pitanje je sad?”. Agencija Right je bila među aktivnim učesnicima panela, radionica i ostalih korisnih i zabavnih sadržaja koji su obuhvatili širok spektar tema: trendovi u integrisanim komunikacijama, stanje na tržištu marketinških komunikacija u regionu, kako uspostaviti što bolji dijalog između kompanija i agencija…

Da će biti veoma interesantno, shvatili smo odmah na otvaranju, kada nam se obratio Jamshid Alamuti, izvršni direktor i suosnivač Pi škole iz Italije. Njegova tema bila je kako da kompanije koriste kreativnost u transformaciji svog poslovanje, kao i šta su najveći izazov za kreativnu industriju 2019. Po njegovom mišljenju opstaće one agencije koje su usko profilisane za određene oblasti, s obzirom na to da klijenti sve više traže da oni koji im rade marketing i PR dobro poznaju brend, kao i granu industrije kojoj brend pripada, oni žele da sarađuju sa profesionalcima koji su stručni za određenu oblast, a ne sa “svaštarima”.

Suosnivač Pi School iz Italije je objasnio da potrošači diktiraju marketing za neki brend, a ne sam brend. Zbog toga, prilikom izrade kampanje, treba razmišljati iz perspektive potrošača, krajnjih korisnika, šta bi oni želeli da čuju, vide, pročitaju o određenom proizvodu ili usluzi. S tim u vezi je veoma važno da svaka agencija među zaposlenima ima makar jednu mladu osobu, nekoga između 20 i 30 godina, zato što je “ovo sada njihova planeta”. Oni nemaju iskustvo i znanje starijih kolega, ali imaju “osećaj za sadašnjost koju treba uvažavati”.

Na prvom panelu, pod nazivom “Igramo li otvorenih karata”, govorilo se o transparentnosti tržišta, ali i o otvorenosti u odnosu klijent – agencija. Učesnici su se složili da je transparentnost važna, ali da nije presudna za dobru saradnju. Prepreke za transparentnost su odsustvo.

Na prvom panelu, pod nazivom “Igramo li otvorenih karata”, govorilo se o transparentnosti tržišta, ali i o otvorenosti u odnosu klijent – agencija. Učesnici su se složili da je transparentnost važna, ali da nije presudna za dobru saradnju. Prepreke za transparentnost su odsustvo komunikacije, uticaj politike i veza, siva ekonomija, uslovi učešća na tržištu komunikacije, odsustvo jasno utvrđenih standarda, niski budžeti.

Klijenti među panelistima su rekli i da ih ne zanima koliko agencija zaradi od oglasa u medijima, već da posao teče bez problema. Takođe, ne smeta im ni kada se menjaju timovi sa kojima sarađuju unutar jedne agencije, jer za dobru saradnju nije dovoljno samo da svi budu profesionalni, obrazovani i odgovorni, već uspeh saradnje često zavisi i od senzibiliteta i međusobne hemije koja postoji ili ne između klijenta i zaposlenih u agenciji. Najvažnije je, istakli su, da klijent agenciji ne bude samo broj.

Zanimljiva je činjenica, koju smo takođe čuli na Forumu, da najveći broj kompanija nije agenciju prihvatio kao dodatnu vrednost, već ih doživljava kao trošak. Klijenti su se složili da je, za prihvatanje agencije kao ulaganje, potrebno da agencija dobro poznaje posao klijenta.

Na panelu o navikama potrošača istaknuto je da su emocije ono što, na kraju, utiče na odluku prilikom kupovine, češće nego razum. Zato je važno uticati na emocije kupaca, a to se najbolje postiže kada se obraćamo svakome pojedinačno, a ne celoj ciljnoj grupi.

NEUROMARKETING – ZAVIRITE U MOZAK POTROŠAČA

S tim u vezi, prezentovano nam je nov oblik istraživanja želja potrošača putem neuropsihologije. Pomoću specijalnih senzora može se pratiti na šta potrošači obraćaju pažnju prilikom kupovine i šta prvo uoče ulaskom u prodajni objekat. Takozvani neuromarketing može pomoći oglašivačima i kreativnim agencijama da što bolje plasiraju svoje proizvode, usluge i kampanje.

Na Forumu je bilo reči i o tome da li su velike agencije konkurencija malim. Panelisti su zaključili da su male agencije konkurentne jedna drugoj, ali ne i velikim agencijama.

Prezentacija o stanju na medijskom i marketing tržištu u šest zemalja regiona (Srbija, Hrvatska, Slovenija, Bosna i Hrecegovina, Crna Gora i Makedonija) je pokazala da je televizija i dalje vodeći medij, a u Srbiji je tokom 2018. zabeležen rekord u gledanosti – više od 3,5 miliona. Međutim, treba imati u vidu da samo jedna uska ciljna grupa prati redovni TV program, dok ostali gledaju program koji su odabrali sami i koji plaćaju. Upotreba Viber aplikacije raste, a očekuje se da će i upotreba Instagrama dobiti nov smisao nakon što je uvedena opcija – kupovina bez napuštanja aplikacije. Popularnost YouTube ne treba da nas zavara – to i dalje nije dobar kanal za marketing i PR s obzirom na to da ljudi ovaj kanal koriste za slušanje, a ne za gledanje, ali za razliku od radio stanica YouTube omogućava svojim korisnicima da blokiraju reklame.

Zaključak je da je mobajl advertajzing ono na šta bi se trebalo fokusirati u budućnosti.

NIJE VAŽAN SAMO PROFIT VEĆ I…

Na panelu pod nazivom “Show me the results”, bilo je reči o tome šta su zajednički interesi klijenta i agencije, kako se meri uspešnost kampanje. Većina panelista se složila sa tim da klijenti od agencija očekuju inovacije koje će pospešiti njihov profit, a do pravih inovacija se dolazi istraživanjem potreba korisnika, tržišta i javnog mnjenja, ali i pravilnim tumačenjem tih istraživanja.

U tom kontekstu je citiran Henri Ford koji je svojevremeno izjavio da su istraživanja dobra, ali da ih je on slušao nikada ne bi napravio automobil jer su potrošači tada tražili brže konje, a on im je hrabro ponudio nešto sasvim novo i revolucionarno.

Što se tiče merenja uspešnosti kampanje, nije važan samo profit već i to kako je kampanja uticala na renome firme, a eventulane greške mogu da se izbegnu ako na brend ili uslugu prestanemo da gledamo iz svoje perspektive, već iz perspektive korisnika. Na primer, ne treba pitati zaposlene u banci šta misle o nekoj finansijskoj usluzi, već one koji se ne bave bankarstvom.

I na kraju, šta možemo da zaključimo nakon dva dana učenja i druženja sa profesionalcima iz oblasti marketinga, odnosa s javnošću i digitalnih komunikacija iz kompanija i agencija? Potrebno je, pre svega, prilagoditi se potrebama i životnim navikama budućih generacija, integrisati tehnologiju, kreativnosti, inovacije i preduzetništvo.

Pred nama su i dalje mnogi izazovi, ali možemo da im odgovorimo samo ako verujemo u ono što radimo.

Dakle, i istina i izazov!

 

 

 

 

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=“1_2″ _builder_version=“3.25″ custom_padding=“|||“ custom_padding__hover=“|||“][et_pb_image src=“http://right.rs/wp-content/uploads/2019/03/Picture2-min.png“ title_text=“Picture2-min“ _builder_version=“4.9.3″ _module_preset=“default“ hover_enabled=“0″ sticky_enabled=“0″][/et_pb_image][et_pb_image src=“http://right.rs/wp-content/uploads/2019/03/Picture3-min.png“ title_text=“Picture3-min“ _builder_version=“4.9.3″ _module_preset=“default“ hover_enabled=“0″ sticky_enabled=“0″][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *